Vildkattens lya

Alla inlägg under november 2008

Av Linnéa - 30 november 2008 18:20

inte lite trötta vi var i dag, särskilt jag. j sov bättre än natten innan, men var givetvis trött pga att det blev sent i säng å så att jag inte mår bra. men var inget bakfull faktiskt. skönt att slippa det :)   annika åkte hem vid 16tiden, vi gick hela gänget och vinkade av henne vid tåget. sen hem till helenas igen efter att ha handlat. så äta lite. efter maten la jag mig på soffan och vilade. mådde bättre, men fortfarande svullen i ansiktet, men det är jag typ jämt numera. inte minst efter 2 mediciner jag haft å fick sluta med pga att jag inte tålde dom... men det är säkert något jag inte tål, el så har jag fått bihåleinflammation - igen. hade det i februari el mars :(


vid 19tiden åkte jag, fredric å stefan hem. denna gången fick vi sitta i en vanlig vagn, och det var rätt lugnt. men första halvtimmen var det så mkt folk i vagnen. alla sittplatser upptagna, och det stod även folk i gången, i båda ändrarna av vagnen. det var så tjockt med folk så konduktörerna fick knappt plats att komma fram. jobbigt. men efter ett par stationer försvann dom stående. ca 21  klev vi av i Örebro. tog taxi hem till fredric. där sa vi hej då till stefan. han gick hem direkt eftersom han skulle upp å jobba tidigt nästa dag. jag å  fredric kollade lite på tv, men jag somnade hela tiden. hehe. trött. men haft en väldigt kul helg, och det hoppas jag vi kan göra om :)


Av Linnéa - 29 november 2008 18:03

i dag var jag trött när jag vaknade. sovit lite konstigt. jag å fredric hade sovit i Emmas rum (det är pappavecka nu). fredric låg på madrass och jag på dynor från 2manssoffan. fast jag försökte få dynorna att ligga på plats med omvirat sängöverkast å lakan gled dom i väg å delade på sig så fort jag rörde mig. så jag fick typ ligga som Sir Väääs (sheriffens orm i Robin Hood) och vrida på mig för att rätta till dynorna. det blev rätt jobbigt :P  jag diskuterade med fredric om att till natten kanske vi skulle överlåta rummet å madrassen till Annika som skulle komma från Tibro, och själva sova på sofforna i vardagsrummet.


jag och Helena gick och mötte Annika när hon kom med tåget. killarna var kvar hemma.  det var kul att träffa Annika igen. hon hade inte träffat de andra, men vi kom bra överens hela gänget och umgicks utan problem :)  i dag åt vi pastasallad, den med recept från Fredrics dagis. dom andra gillade pastasalladen. vi hade oxå pain riche till. precis när vi ätit klart kom helenas föräldrar + peter och jonas. det fanns mat kvar, så dom fick oxå. och även dom gillade pastasalladen :)


mot kvällen drack vi lite vin och lite annat, lyssnade på musik och pratade. hade väldigt kul :)


jag, fredric och annika var uppe till 3.30 det sista satt vi i köket och pratade om allt mellan himmel och jord. sen flyttade jag och fredric i hop sofforna och sov där. det gick rätt bra. men 2 ggr åkte sofforna i sär så fredric hamnade på golvet. hehe. ändå låg vi bara och pratade. något annat hade inte varit aktuellt eftersom det är glasdörr till vardagsrummet ;P  jag mådde lite skumt, var så varm i ansiktet. fredric trodde jag var sjuk. eg är jag väl det. tror jag har bihåleinflammation el nåt på g. men söker man för tidigt så tycker vårdcentralen att kroppen själv ska försöka läka ut det först. men nu har jag varit helt tät i näsan flera veckor. före helgen var jag även enormt snorig å hostig, så köpte nässpray och slemlösande. men det enda som hjälpte var att jag blev mindre snorig. kinderna är dessutom svullna som fotbollar, så något skit är det :( men får ta det efter helgen.... ville inte ta någon febernedsättande heller eftersom jag hade druckit alkohol....

Av Linnéa - 28 november 2008 16:17

i em åkte åkte vi först taxi till resecentrum i Örebro, sen tåg till Herrljunga. resan tog 2 tim. tåget var lite försenat. vi satt i en liten kupé med bara 6 platser, och jag kan ju verkligen säga att de 3 medpassagerarna där utmärkte sig på olika sätt. först en ung kille i 20-25års åldern som satt på en av våra platser, vi fick säga till honom på skarpen flera ggr innan han flyttade sig. dålig stil av honom. han verkade fö väldigt trögtänkt, och /eller drogad. vet inte vilket, men säkert båda delarna :p   så var det två äldre män, typ 60+ som pratade massa med varandra.  dom kände inte varandra innan, men det var lite kul att höra dom prata massa o dom verkade ha massa gemensamt. först lyssnade dom på jazz på den enes laptop. lyckligtvis inte så högt, då hade jag bett dom sänka ljudet, för jag hatar jazz *urk* . sen pratade dom om resor utomlands, sina familjer å massa annat, och sen om hästar.... det kom massa skrattretande kommentarer som jag inte vet om jag ska skriva :)


väl framme i herrljunga mötte Helena oss på stationen, sen gick vi och beställde pizza å tog med oss. Helenas lgh var jättefin :) vi såg oss omkring lite snabbt, sen åt vi. efter maten fick Helena sina inflyttningspresenter, ett kort och en smink-mobil av mig å Fredric. hon fick oxå en tavla som jag först hade tänkt ge hennei  julklapp, men hon har sagt att hon behöver tavlor,  så jag tyckte hon kunde få den nu i stället. å hon blev ju glad :)


lite senare kom Helenas föräldrar på besök. 2 av hennes bröder - jonas och peter vad med. dom stannade rätt länge, åkte runt 1. sen gick vi å la oss....

Av Linnéa - 27 november 2008 12:57

åker till attic i dag. i morgon åker vi och Stefan till inflyttningsfest hos Helena å kommer tillbaka på söndag. Annika kommer dit på lördag. det ska bli kul. nyfiken på Helenas lägenhet, och ska bli kul att träffa henne igen :)

Av Linnéa - 24 november 2008 16:10

Jag känner för att skriva mer, men det har just inte hänt något att skriva om ,så nu blir det recept :)


Den här pastasalladen fick fredric (attic) på dagis. Han tyckte så mkt om den så han bad sin mamma att göra den hemma. Alltså frågade svärmor dagis om receptet. Det är  bra betyg på pastasalladen, för den har hängt med attic i ca 30 år nu :)   (han är 36)


Fredrics pastasallad (ca 4 portioner):

5 dl makaroner

1 rökt medvurst

1 - 2 gula lökar

1/2 gurka

ev en burk majs

2 dl gräddfil


Koka makaronerna. Skär under tiden medvursten, löken och gurkan i mindre bitar.  Häll av makaronerna och spola lite vatten på dom. Blanda alltihop och häll på gräddfillen. Krydda med tex svartpeppar el efter egen smak. Ställ i kylen och äts svalt, gärna med ketchup till.

Detta är egentligen sommarmat. Vintertid äter jag pastasalladen utan att kyla den först. obs! pastasalladen är perfekt att ha med till picknick :)


------------------------------------------------------------------------------------------------




Nudlar äter jag i bland. Det är snabbt,billigt,  gott och enkelt. Kanske lite för enkelt om man är mer än småhungrig. I en serietidning  (tror det var Pyton eller Megapyton) för ett antal år sedan hade en serietecknare med ett tips på hur man kan enkelt kan piffa upp nudlarna så det blir lite festligare  och man  blir lite mättare.


Nudelspecial:

1 pkt nudlar i valfri smak (jag väljer oftast kyckling)

1 stor tomat

lite salt

2 msk creme fraische (gärna light)


Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Hacka tomaten direkt i en djup tallrik el skål. salta. Häll på nudlarna och rör om. Toppa med cremé fraische som får smälta en minut innan du äter. Till efterätt 1 banan. Du blir varm, mätt och belåten :)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Av Linnéa - 24 november 2008 15:59

hå hej med farbror Frej :)


Jag har inte bloggat på några dar, men inte alltid jag hinner el orkar, el det hänt nåt jag vill skriva om.


Torsdag - söndag var jag hos attic. Vi och Stefan ska åka till Helena nästa helg, hon har inflyttningsfest då. Blev en del pratat om resan, planering och så. Jag ringde och bokade biljetter till oss alla 3, smidigast så, för vi vill sitta brevid varann på tåget. Resan tar 1,45 tim och då är det trist om vi hamnar i varsin vagn och inte har nån att prata med :P


Annars tog jag och attic det rätt lugnt. Kollade på film och tv, snackade. Jag är förkyld och var rätt trött, så jag sov en del. Somnade tex flera ggr när vi kollade på tv. Det är inte så konstigt, för jag hade sovit för lite hela veckan före, men det blir så i bland för mig....


Nu är det snö och kallt. Får höja värmen i bland och har tagit fram min leopardmönstrade fleecefilt. När jag köpte den på Funny shop i Skara för några år sen kallade jag den för min vinterpäls :) Fleece är varmt ,så filten är jätteskön att ha över täcket. Är det riktigt ordentligt kallt har jag en fleecefilt över lakanet och en på mig, och tar då täcket överst i stället. Det är ett tips för er som är frusna :) 

Av Linnéa - 20 november 2008 13:48

i går snöade det. snön försvann mot kvällen. annars hände inget särskilt i går. var på bibblan och skrev ut lite papper å kopierade till dagens möte (har ingen skrivare el scanner hemma).


i dag efter mötet har jag kollat på tv, och nu bloggar jag. ska greja lite här hemma, tex diska och handla. sen åker jag till attic nån gång i em, och stannar väl tills söndag. ska till min kurator på måndag.


annars kommer jag inte på mer att skriva just nu....


puss och kram, syns på stan :)

Av Linnéa - 17 november 2008 19:02

i dag har jag och Helena haft fullt upp hela dagen. i morse gick hon en promenad medans jag sov. inte nog med det: jag har ju pratat om att ändra om på arbetsbänken brevid micron, ta bort reklamen å fixa till lite, tex ställa fruktskålen där i stället för brevid spisen. när Helena kom hem från sin promenad började hon greja med det, så jag fick ju en överraskning när jag kom upp :)  tack Helena :)  sen åt vi frukost, såg på tv och pratade lite.


efter det gick vi till Solveig (min exsvärmor) och frågade om vi kunde ta med hennes hund Tessie ut på en promenad, och det gick bra. sedan drack vi kaffe där och pratade lite innan vi gick hem. på hemvägen handlade jag och Helena mjöl, jäst mm och hemma satte vi i gång att baka bullar. det blev 35 st, goda. ska lägga ut bild sen när vi har fikat. medans bullarna gräddades diskade jag och plockade undan. sen ringde jag till Jonas (Helenas lillebror) och pratade lite.....

Presentation

Omröstning

Vilka gillar du bäst av Big Four?
 Metallica
 Antrax
 Slayer
 Megadeath

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards