Vildkattens lya

Alla inlägg under juli 2010

Av Linnéa - 30 juli 2010 20:00

På måndagen (26e juli) åkte jag till Viola på kvällen. Mina föräldrar och Micke åkte med. Viola hade först jobbat, och sen blivit bjuden på mat hos Kalle. Han hade lagat sin lassagne som Viola och Micke pratat om, och dom hade minsann sparat en bit till mig!    Så vi åkte dit först på en fika (och en bit lassagne), och sen hem till Viola.


Micke och mina föräldrar stannade inte så länge, för Micke skulle hem till en kompis och sova över, och det kan behövas när man inte träffats på ett tag. Viola hade ju heller inte träffat sina kompisar på ett tag, bara lite sen hon kom hem. Så vi bestämde oss för att gå¨tillbaka till Kalle igen - om det var ok för honom, och det var det.

Hos Kalle hade Viola tidigare (när vi var där med mina föräldrar) fått 2 sms från 2 okända nr. Bägge verkade flirta med henne lite på skoj. Man undrar ju vem det är om det kommer sms eller samtal från ett obekant nr. Men Kalle kände igen det ena numret, det gick till en av hans sons vänner. Vi räknade ut att det andra numret gick till den andre av sonens vänner som var med på en fisketur i Visby hamn. Killarna såg väl inte bara fisken. Eftersom det precis varit Stockholmsveckan var det lugnare nu, men ändå en hel del turister kvar, från alla möjliga håll. På Ica maxi i Visby hörde jag både norska,danska och tyska när vi kom från båten. iaf så kände jag hur det växte ut horn i pannan - eller "Vildkatten fäller ut klorna". Så efter lite rådgörande med Viola började jag skicka sms till dom två killarna och driva lite med dom.     Efter en stund erkände dom för Viola vilka dom var - fast det hade vi redan räknat ut . Sen kom dom på vem jag är, men det skrattade vi bara åt, för det var kul att skämta lite så länge det varade. 


Jag och Viola var  kvar hos Kalle en sväng och snackade med honom och en annan kompis som var där, dom spelade yatzi. Sen gick jag och Viola till hennes lägenhet och då började Danne (Kalles son) och hans kompisar messa igen. Dom ville komma upp och snacka lite, så efter fisket kom dom till Viola. Vi satt och pratade kanske en timme, sen var dom tvugna att gå, för både Viola och Danne skulle jobba nästa dag, och ena killen som inte bor på Gotland sov hemma hos en kompis med barn, så han ville inte ramla in för sent och råka väcka någon. men vi hade kul åt våra sms-skämt och annat vi pratade om   


På tisdagen jobbade Viola ett tag. Jag hade reservnyckeln till hennes lägenhet, så jag kunde komma och gå som jag ville. Först hade jag tänkt sova lite till efter hon gick till jobbet, men jag kunde inte somna om. Då lånade jag Violas dator och tänkte surfa lite, men eftersom hon har mouse-pad och inte data-mus gick det inte - den och jag kom inte överens      Så jag messade Eleonora och frågade om jag kunde komma över på kaffe och låna datorn lite, och det gick bra.

Vi pratade lite och när Fredrik kom hem från jobbet åt vi tillsammans. Jag stannade ett tag till, sen gick jag hem till Viola för att packa i hop dom flesta av mina saker eftersom jag skulle åka hem  tidigt på onsdagen.


Tillbaka i Violas lägenhet fixade jag i ordning lite - tex fixade jag frukostdisken jag lämnat innan.    Sen ringde mamma och frågade om jag inte glömt något hos dom?! Det är så att hela semestern har jag glömt saker överallt, så jag blev inte förvånad. Jag frågade vad det var, och det var en t-shirt. Ingen katastrof. Jag sa att vill dom komma över med den så vore det bra, men annars kan dom skicka den med posten. Å andra sidan skulle jag hinna träffa dom lite till om dom kom över, och eftersom dom också ville det bestämde vi att dom skulle komma sen. Jag slängde mig i duschen en stund, sen började jag fixa middag/kvällsmat till Viola som jag lovat. Det blev en hemlig laxrätt.   


Strax innan mamma, pappa och Micke kom fixade jag kaffe. Jag messade min bror och frågade om dom ville komma, och det skulle dom ev göra. När dom andra varit på plats en stund kom Viola hem från jobbet. Vi fikade och pratade, sen åkte dom andra hem. Det kändes lite konstigt att ta farväl två dar i rad, men vi fick ju träffas igen ett tag   


Jag och Viola gick till Kalle en sväng sen när dom andra åkt och vi hade fixat disken. Som vanligt var det  kompisar på besök där. Eftersom jag skulle åka hem nästa dag blev det lite mer folk att ta farväl av för denna gången. Viola och jag gick hem en timme ungefär, och låg och pratade innan vi somnade. Det kommer att bli tomt utan Micke och Viola när jag haft dom först hos mig och sen umgåtts mycket med dom på Gotland. Men jag träffar dom och familjen och vännerna igen när vi kan.   

Av Linnéa - 29 juli 2010 21:00

Torsdagskvällen avslutades hos Fredrik och Eleonora. Efter att Amanda lagt sig satt vi vuxna uppe ett tag och pratade gamla minnen. Det är alltid kul.

På fredagen var jag trött efter resan. Det blev en rätt lugn dag. Lite sen frukost och pratstunder, sen gick vi till Viola på en fika och hejade på henne och Micke. Kul att få se Violas lägenhet också, den har hon fått rätt nyligen. Jättefint och mysigt där hos henne.    Efter en sväng hos Viola bar det av tillbaka till Fredrik - men dom bor bara ett stenkast från varann. Eleonora gjorde en god fisklåda hon berättat om tidigare, det var intressant att äta den, och god var den också   jag ska lägga ut receptet senare om hon ger sitt tillstånd till det     På kvällen kom en kompis som heter Carola hem till Fredrik och Eleonora. Jag hade aldrig träffat henne tidigare, men hon verkade trevlig, och det är alltid kul att träffa nya människor.


Lördagen var kalasdag. Micke fyllde 14 - grattis!     Han hade åkt hem på fredagkvällen. Nu åkte vi till mamma och pappa (alltså Mickes mormor och morfar, han bor hos dom) för att fira Micke, och så skulle jag vara hos dom ett par dar. När dom andra åkt stannade Viola ett tag med oss och vi åt spagetti och köttfärssås tillsamans - efter mammas recept som redan finns i min samling här.    Lite senare tog Viola bussen tillbaka hem.



På söndagen gick jag och mamma till auktion och loppmarknad på Köpmansgården. Det finns alltid något för alla att se, och så får man komma ut en sväng. Vi såg både gamla och nya bekanta. Micke åkte till en kompis ett tag, han har ju varit bortrest och inte träffat sina kompisar på ett tag. Pappa stannade hemma och tog det lugnt, det är skönt att göra i bland. Jag och mamma köpte inget på auktionen, men vi fikade. sen gick vi till en liten affär på området, den har både nytt och begagnat. Jag köpte några serietidningar jag inte läst förut, och mamma köpte fläderblomssaft.På eftermiddagen kom Fredrik och Eleonora förbi. Vi åt tillsammans, det blev köttbullar denna gången.


Micke lyckades trots regnet få med mig på en kvällspromenad runt kvarteret och vi pratade en massa, och avslutade promenaden med ett besök i mina föräldrars kolonilott för att smaka på deras hallon. Jag och mina föräldrar hade plockat en hel del när Micke var hos kompisen, men det fanns några kvar.


Vädret var dessvärre mycket regn och även en del åska medans jag var på Gotland. Tråkigt, för jag hade velat bada. Stränderna på Gotland är underbara - långgrunda, sand och inte mycket sten, och en speciell upplevelse. En annan tråkig sak är att min gamla mobil tydligen lagt av, så rena turen bara att jag tagit med reserven på resan! Dessvärre betyder det också att det knappt blev taget några bilder, för jag använder mobilkameran eftersom jag inte äger någon digitalkamera. Jag fotograferar inte så mycket, och dom kostar en del också, så jag har inte brytt mig om att köpa någon. Reservmobilen har jag inte använt så mycket, så jag orkade inte lära mig ta bilder med den också då jag hade fullt upp att lära mig sms och lagra telefonnummer på den. För mycket nytt på en gång är bara stressande, och bara det faktum att ena mobilen la av är stressande i sig själv     

Av Linnéa - 29 juli 2010 19:15

Detta är lite om mina upplevelser på Gotlandsresan .


Torsdagen den 22:e åkte jag, Micke och Viola till Gotland. Vi åkte först tåg mellan Kumla och Stockholm. Vi passade på att äta lite i Stockholm innan vi fortsatte med buss till Nynäshamn. På båtterminalen hade vi lite roligt åt att  den gotländska "Flickvännen" till "Tellia-pappan" Gunnar i (reklamen)varit med på samma buss och skulle även åka med samma båt som vi. Man kände tydligt igen henne, men vi pratade inte med henne. Ombord på båten efter lite info i högtalarna flinade vi åt att båtens kapten hette Gunnar - precis som "telia-pappan" - och så var "flickvännen" med ombord!    Det bästa av allt är ändå uttalet på dom som pratar i filmen "Säkerhet ombord" som visas i början av resan och informerar om flytvästar mm. Filmen har tal på svenska och engelska, och det visas även teckenspråk till den   


Under båtresan tog jag det ganska lugnt och vilade lite och lyssnade på musik i min mp3-spelare. Micke och Viola gick några rundor mellan varven. Jag var trött och gjorde några försök att sova, men vi satt precis nedanför en trappa och det gick stundtals så mycket folk fram och tillbaka så det blev för mycket väsen. För att stänga ute allt ljudet skulle jag behövt ha så hög musik på att jag skulle blivit hörselskadad   Och det vill jag inte. Sen var det heller inte så lätt att sova när en viss Micke *host* blev rastlös och började busa. Efter ett tag gav jag upp försöket att sova eftersom vi ändå snart skulle vara framme   


Väl av båten i Visby blev vi upphämtade av Kalle. Vi åkte med honom och Inger (vänner till Viola) till Ica maxi för att handla. Inger och Kalle hade nämligen planerat att göra hemlagad pizza med Inger och Jannes barn plus oss resenärer      Så vi drog i väg och handlade och sen hem till Kalle för att dricka kaffe och börja med pizzan. När vi varit hos Kalle ett tag kom min kära bror Fredrik med dottern Amanda och gjorde oss sällskap. Jag skulle först vara 2 dar hos fredrik och hans familj. Micke sov kvar hos Viola 1 natt, sen åkte han hem. innan jag gick med till Fredrik kom Ingers man Janne så jag hann heja lite på honom också. Det är inte alltid jag hinner träffa min familjs vänner och bekanta, så det var kul eftersom man hört så mycket om dom   . Sen var det några personer till hos Kalle, tex hans son Danne och några vänner till honom. (Dom såg vi mera av efter min vistelse hos mina föräldrar). Alltid kul med nya bekanta.

Av Linnéa - 28 juli 2010 21:00

Jag har varit på Gotland och hälsat på släkten. Eftersom jag inte har egen laptop hade jag inte tillgång till internet hela tiden, men jag reser å ena sidan bort för att träffa folk, inte för att sitta vid datorn hela tiden    Plus att man kan behöva en paus från internet i bland. Uppdateringar kommer snart, med hur jag hade det på resan   

Av Linnéa - 14 juli 2010 17:30

Det har åskat igen, och mellan det varit så varmt så jag har inte orkat blogga. Blev också chockad över åsknedslaget i Jönköping där Violas befinner sig just nu (se Violas blogg). Nu gick det bra och alla klarade sig, men under sista året har jag på 8 månader förlorat 3 vänner, så jag kände ju direkt att "inte igen!"   Så tur att alla klarade sig och det bara blev lite strömavbrott tex   


För att lätta upp stämningen lite lägger jag ut en gammal låt om cykeltävlingen Tour de France. Eftersom jag, Micke och Viola skämtat en del om den *cencur* kan låten passa bra   


Av Linnéa - 12 juli 2010 18:00

I söndags åkte jag och Micke tillbaka till Kumla. Det åskade nån timme före vi åkte he, vilket behövdes för att svalka luften, men barnen blev ju rädda...

Attic väntade på oss med kall god pastasallad (se mina recept), perfekt i denna värmen       


  Efter sol och bad hos syrran brände jag mig tyvärr i solen. Jag har ljus hy och borde använda solskyddsfaktor med högt nr, men hade ingen alls. Det straffar sig naturligtvis, så nu har jag sovit dåligt 2 nätter och knappt kunnat haft kläder på axlarna. Inget kul       


I lördags åkte jag, Micke, Viola, Therese och Veronica till Falköping för att gå i affärer lite. Vi hade stämt träff med Helena och Jonas, så dom gjorde oss sällskap. Tyvärr stängde en del affärer rätt snart efter vi kom dit, men vi hann kolla runt lite ändå och äta en bit mat i hop, och nån svalkande god glass oxå   


Hos syrran var vi fullt hus, så vi grillade och hade kul och umgicks massa. Man får passa på eftersom vi ses så sällan, men det var kul att träffa alla   

Av Linnéa - 8 juli 2010 20:50

I dag har jag känt mig tröttare än tröttast, det är värmen och annat. Lyckligtvis jobbar jag sista dagen i morgon, sen är det helg, och på det följer 3 veckors semester   Underbart!


Micke och viola tog en shoppingrunda tidigare i dag. I morgon reser vi till Ulricehamn för att hälsa på min storasyster (= mamma till Micke och Viola). Jag och Micke stannar fredag - söndag, sen reser vi tillbaka till Kumla. Viola stannar i Ulricehamn till måndag, sen reser hon för att hälsa på bla 2 äldre syskon med familjer i Jönköping några dar. Det ska bli kul att resa lite, även om det bara är över helgen. Senare kommer jag att åka med Micke och Viola till Gotland ca en vecka.   


När Micke och Viola var ute kom svärmor hit en sväng. Hon hade handlat och passade på att hämta sitt tårtfat som blev kvar när vi firade midsommar här. Tyvärr hann inte Micke och Viola tillbaka innan hon åkte, men dom hinner nog ses innan vi ska till Gotland. Svärmor hade med 2 l jordgubbar till oss. Tack så mycket, det är alltid gott med jordgubbar   


Av Linnéa - 7 juli 2010 22:00

I måndagskväll kom äääntligen mina två äldsta syskonbarn Viola och Micke till mig   Har toksaknat dom sen förra besöket. Jag jobbar denna veckan oxå, men slutar kl 14 nu, så vi hinner umgås en hel del iaf. Dessutom är dom 23 och snart 14 år, så dom får ju ha min reservnyckel och klarar sig själva när jag är på jobbet. Viola har dessutom varit jättegullig och haft kaffe klart när jag kommer hem från jobbet. Dessutom bakade hon världens godaste blåbärspaj oxå en dag   fast det skulle hon inte ha gjort, för den var så god så det lär hon få göra om nån gång       Mycket gott, som sagt!


Tiden har inte räckt till för att blogga. Det har varit fullt ös här. Bla har vi gått runt i Kumla, handlat, grillat med attic. Så blir det oxå många glada skratt och massa skämt. Nåt vi garvat mycket åt är ett speciellt skämt om tävlingscyklisterna i Tour de France   men det skämtet tänker jag inte vidareutveckla här eftersom det är barnförbjudet          Vi skrattade oxå friskt i leksaksaffären åt en tusenfoting som bla spelade "Det var på Capri vi mötte varandra". I sig själv är det inte så skrattframkallande, men det hör till saken att jag och Micke gjort en annan text till den     Och nej, den tänker jag heller inte vidareutveckla    Men dom som känner oss och vet vilka tokstollar vi är kan säkert föreställa sig ungefär hur det var     

Presentation

Omröstning

Vilka gillar du bäst av Big Four?
 Metallica
 Antrax
 Slayer
 Megadeath

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards