Vildkattens lya

Alla inlägg under mars 2010

Av Linnéa - 30 mars 2010 20:00

Jag vet inte hur många gånger man kan glömma att göra samma sak, men i en veckas tid har jag glömt att köpa kaffefilter varje gång jag handlat. Väl i affären har hela tanken på kaffefilter försvinnit helt, eller så har jag tänkt - vad var det mer jag skulle ha? Hmm...   Sen kommer jag hem, packar upp varorna och givetvis kommer tanken - poff - Neeej, nu glömde jag kaffefilter igen!!!      Så till slut var dom få kaffefilter jag hade kvar hemma helt slut.


I dag när jag kom hem efter några dagar hos attic gick jag till affären och hela vägen dit tänkte jag KAFFEFILTER; KAFFEFILTER... och den första varan jag scannade och la i kassen blev just kaffefilter, SEN blev det lite andra grejer. Så nu är katastrofen undanröjd, för Vildkatten utan kaffe - det går bara inte, det blir kattastrof      

Av Linnéa - 29 mars 2010 15:31

Jag har i dagarna fått några roliga historier och sånt på SMS. En som hade en poäng var denna: Tänk inte på gamla problem - i morgon kommer nya    Rätt passande om man går i genom en period av problem, annars kan man bara garva åt det, så det är valfri tolkning   


I dag var det första dagen på nya praktikplatsen. Jag skall vara 4-5 veckor där (det är inte bestämt än hur länge), sen ska jag troligtvis tillbaka dit jag var innan. Första dagen gick bra, fast man är alltid lite nervös innan för hur det skall gå och så där. En nackdel med nya stället är att det ligger i Örebro, så jag måste åka buss. Det jobbiga där ligger inte bara i att morgontrötta vildkatten måste sparka sig ur sängen tidigare utan även det faktum att om man missar bussen och måste ta nästa kan man ju bli ca 1 timme försenad i stället för några minuter, jämfört med om man har gångavstånd till jobbet. Men det ska väl gå bra med nya stället, och så kan det vara skönt att byta plats ett litet tag.

Av Linnéa - 28 mars 2010 17:25

Jag vet inte vad som händer, men nu har telefonerna varit ovanligt tysta. Kan det inte finnas något lagom? Det är för mycket om det ringer och kommer SMS var tid och stund, men kan det inte finnas något mellanläge i stället för att det blir nästan helt tyst i stället? Fast det kan ju vara lugnet före stormen...

Av Linnéa - 25 mars 2010 18:15

Jag är medveten om att mina två inlägg om brist på telefonvett visar hur irriterad jag är över detta. Naturligtvis drar jag inte alla över en kam, men eftersom det sista tiden har ringt ovanligt mycket till mig - så pass att jag får stänga av telefonerna/ljudet för att få vara i fred och även i bland på natten för att få sova så är det klart att jag märker av detta med telefonvettet / brist på telefonvett mera.    Sen är det inte så att jag tänker säga upp bekantskapen med någon som gjort sig skyldig EN gång till någon av dom störande punkterna, men personer som vet med sig att dom ständigt gör så borde tänka över hur dom uppför sig i telefon. För det är stor skillnad på att göra så ständigt, och att det då blir jobbigt att prata med en sån person.      


Man behöver inte gå längre än till sig själv. Tänk så här: "Vad stör jag mig på hos andra när jag pratar i telefon? Och "Vad vill jag själv inte råka ut för på telefon?" Så enkelt är det, det man inte vill bli utsatt för själv utsätter man heller inte andra för. Oavsett det är i telefonsamtal eller i andra situationer.

Av Linnéa - 23 mars 2010 13:43

Det finns några fler exempel på avsaknaden av telefonvett:


1, Den man pratar med börjar plötsligt prata med någon i samma rum och "glömmer" personen i telefonen! Hur man nu kan glömma det?   


2, Personer i samma rum som den som pratar i telefon börjar bullra och väsnas så att dom som pratar i telefon inte hör varandra. Har man sladdlös hemtelefon eller pratar i mobilen kan man själv gå in i ett annat rum, men om man inte har sladdlös lur eller om mobilen är på laddning är det inte så lätt! Hänsyn tack!     


3, Personer i samma rum börjar skicka hälsningar -"Hälsa X att...  bla bla bla". EN hälsning kan ju gå bra, men om personen i fråga hojtar "hälsningar" hela tiden är detta väldigt störande!    Det är i så fall bättre att be att själv få tala med X sen i stället för att störa det pågående samtalet!


4, Den som ringer pladdrar på om "meningslösa" saker i en evighet. När man sen inte hinner eller orkar prata längre och säger att "jag måste sluta" - DÅ säger pladdraren plötsligt - "Men jag har ju inte sagt anledningen till att jag ringde än"!  Pladdraren har då inte en tanke på att den andre redan är uttråkad, stressad eller av någon anledning inte kan prata längre.     Har den som ringer något viktigt att säga så ta det först. SEN kan man ta annat OM den andre hinner!


5, Den som ringer fortsätta att prata fast man sagt att "jag måste sluta".    Om den som måste sluta behöver gå på toa akut eller ska i väg på något är det inte så kul att behöva välja mellan att "det händer en olycka", att kanske inte hinna till affären eller ett möte, eller att behöva slänga på luren i örat på den andre, och sen är den andre kanske sur pga detta nästa gång man pratar? Fast man sagt flera gånger att man måste avsluta. Det ska räcka med att säga EN gång att man måste avsluta! Och måste man avsluta så visa hänsyn till det! Har man inte hunnit prata klart kan man fortsätta samtalet lite senare! Att man måste sluta just då betyder inte att man aldrig mer pratar igen!


6, Missbruk av funktionen "samtal väntar": Den man pratar med vill snabbt avsluta pga att ett annat samtal väntar, särskilt när telefonen/mobilen man pratar i har den funktionen att man ser vem den andre som ringer är. Okej att man kan vänta ett viktigt samtal, men när den man pratar med upprepade gånger avbryter  samtalen för "Nu ringer X", men när man själv ringer till den personen  och får upptaget så väljer personen att inte bryta det pågående samtalet. Vilket ger signalen att den som ringer inte är viktig om man först kan avbryta samtal med den personen, men inte med andra när den personen ringer. Man KAN sitta i ett viktigt samtal, men inte jämt! Prioritera eller prata inte med den personen som inte är "viktig"!   


7, Terror: Den som söker en ringer först ens hemtelefon, sen direkt till mobilen. Eller ringer till ena telefonen upprepade gånger med knappt 5 minuters uppehåll. Man kan vara upptagen. Hinner man inte svara i ena telefonen hinner man inte svara i den andra, man blir bara mer stressad och mindre motiverad att ringa upp sen.      


Det finns självklart fler exempel. Nu tog jag upp dom jag stört mig mest på. Vad stör ni er på under samtal? Kommentera gärna!

Av Linnéa - 22 mars 2010 19:35

Nu för tiden verkar många ha tappat all vett och etikett när det gäller att prata i telefon    Vissa personer mumlar så man knappt hör fast man höjer ljudet till max, andra pratar så högt så man får hålla armen utsträckt för att inte bli hörselskadad       Men det värsta av allt är när folk slamrar med annat, och så frågar man - Vad gör du? Det skramlar så jag hör inte vad du säger! Så får man till svar - Jag "bara" diskar (eller vad det kan vara). Jag bara - öh, det kan du göra sen, OM du vill prata, för jag kan inte prata om jag bara hör massa buller! Så får man till svar - Men sååå högt var det väl inte?    Vad ska jag säga: om det inte varit bullrigt och störande så hade jag för i helvete inte sagt till?! Hur tröga kan folk vara egentligen???    Samma gäller dom som ringer upp, och sen ska göra massa saker samtidigt och går i från telefonen hela tiden - "Jag skall bara..."  Så blir det satt på högtalaren och man hör bara brus, buller och mummel på långt håll. Men ring inte då när ni inte har tid!!!


Nu menar jag inte att alla jag pratar med håller på så där eller jämt. Men ni som gör det: skrärpning!      och ni som HAR telefonvett: Tack! Fortsätt så   

Av Linnéa - 21 mars 2010 20:01

Nu har det efter lite mildväder börjat snöa igen dessvärre      För någon vecka sedan brakade det till ordentligt här borta, sen skakade hela huset kändes det som. Jo då, det var snöras från taket som hade verkar som en mindre jordbävning. Detta kan bäst illustreras av en av mina favvolåtar med AC/DC    



You shook me al night long / AC/DC

She was a fast machine,
She kept her motor clean,
She was the best damn woman that I ever seen,

She had the sightless eyes
Telling me no lies,
Knockin' me out with those American thighs,

Taking more than her share,
Had me fighting for air,
She told me to come, but I was already there,

'Cause the walls started shaking,
The earth was quaking,
My mind was achin',
And we were makin' it and you...

Shook me all night long,
Yeah you, shook me all night long.

Working double time on the seduction line,
She was one of a kind,
She's just mine all mine,

Wanted no applause,
It's just another cause,
Made a meal out of me, and come back for more,

Had to cool me down,
To take another round,
Now I'm back in the ring to take another swing

But the walls were shaking,
The earth was quaking,
My mind was aching,
And we were making it and you...

Shook me all night long,
Yeah you, shook me all night long,
Knocked me out, I said you
Shook me all night long,
Had me shaking and you,
Shook me all night long,
Well you shook me,
Well you shook me...

You really shook me and YOU!
Shook me all night long,
Aaaaahaaaahaaaah You...
Shook me all night long,
Yeah yeah you,
Shook me all night long,
You really got me and you,
Shook me all night long,
Yeah you shook me,
Yeah you shook me,
All night long.
Av Linnéa - 16 mars 2010 20:11

I brist på något att skriva om slänger jag in en låt jag lyssnade mycket på för någon vinter sedan. Lyssna och njut!      



A day late a dollar short / Hanoi Rocks


Late at night as I lay down to sleep
I think of all the secrets people keep
like how I feel for you
Do you feel it too
or is it something we have to resume


We're just two people watching time fly by
In a world in it's obvious decline
But we are young and strong
We can carry on
Find a little Paradise of our own


'cos no one saves the day
it's no one else's fault
if you're a day late or a dollar short


Just think about how lovely life could be
Excluding all the man-made misery
If we're too far behind
And really out of time
Is there another world they plan to find?


Too many dreams of youth
That we never caught
Just a day late or a dollar short


We're all just lonely people
Only dyin' to fall in love


Feelings that we thought
Dreams we never caught
Just a day late or a dollar short


All the loneliness, the blues
Feelings so distraught
When you're a day late or a dollar short


Too many dreams of youth
That we never caught
Just a day late or a dollar short


And no one saves the day
It's no one else's fault
When you're a day late or a dollar short

Presentation

Omröstning

Vilka gillar du bäst av Big Four?
 Metallica
 Antrax
 Slayer
 Megadeath

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards